Niech ten czas będzie dla Was wyjątkowy, pełen wesołości i bliskości, którą tak bardzo cenimy i której potrzebujemy. Życzymy Wam, aby te święta były przepełnione klimatem i wartościami, byście mogli cieszyć się nimi na własnych zasadach, bez niepotrzebnej presji, ale z ogromną ilością miłości i uśmiechu. Życzą Dyrekcja oraz Pracownicy Przedszkola Publicznego w Bystrej

Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U.2023 poz.1304) oraz Ustawy z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2023 poz.1606), przeciwdziałając wszelkim aktom krzywdzenia dzieci w naszym przedszkolu zostały wprowadzone Standardy Ochrony Małoletnich PREZENTACJA DLA RODZICÓW, z którymi zostali zapoznani pracownicy oraz dzieci.

Standardy wprowadzone są Zarządzeniem Dyrektora Przedszkola Publicznego w Bystrej i znajdują się na stronie przedszkola ZARZĄDZENIE WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI, u nauczycielek w poszczególnych grupach. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich zostało także przesłane do rodziców/opiekunów za pomocą Komunikatora IPrzedszkole. Prosimy o zapoznanie się z treścią Zarządzenia. Dziękujemy!

Załącznik nr 2 do Zarządzenie nr 2/2023/2024  Dyrektora Przedszkola Publicznego w Bystrej  z dnia 20 lutego 2024r. w sprawie wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich

  1. Podstawy prawne wprowadzania standardów ochrony małoletnich:

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (tzw. Ustawa o ochronie małoletnich)

Instytucje i placówki będą zobowiązane do wprowadzenia standardów od 15 lutego 2024 r. 

Art. 12. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1–3, art. 5, art. 7 pkt 6 w zakresie rozdziałów 4c i 4d, art. 8 oraz art. 9, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. (15 lutego 2024 r.)

Art. 10. Podmioty, o których mowa w art. 22b ust. 1 oraz art. 22c ust. 3 ustawy zmienianej w art. 7, mają obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. (15 sierpnia 2024 r.)

  1. Harmonogram wprowadzania standardów ochrony małoletnich:

DZIAŁANIE

TERMIN

UWAGI

Opracowanie / prezentacja pracownikom standardów ochrony małoletnich.

Od 15 do 29 lutego

 

Zarządzenie Dyrektora wprowadzające standardy ochrony małoletnich.

Od 15 do 29 lutego

 

W prowadzenie do planu nadzoru pedagogicznego tematyki monitorowania standardów ochrony małoletnich –

kontrola: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;

Od 15 do 5 marca

 

Przygotowanie propozycji zapisu w Statucie szkoły/przedszkola dotyczących standardów ochrony małoletnich

Przy najbliższych zmianach dokonywanych w statucie

 

Szkolenie pracowników z następującej tematyki:

· rozpoznawanie symptomów krzywdzenia dzieci 

·  procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia 

Od 1 do 31 marca

 

Szkolenie pracowników z tematyki procedury „Niebieskie Karty”.

Od 1 marca do 30 kwietnia

 

Przedstawienie  rodzicom standardów ochrony małoletnich.

Od 1 marca do 30 kwietnia

 

Prace nad dostosowaniem standardów do ich zrozumienia przez osoby małoletnie.

Od 1 marca do 30 kwietnia

 

Wprowadzenie do programów wychowawczych edukacji  małoletnich na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem.

Od 1 do 31 marca

 

Wprowadzenie do tematyki spotkań z rodzicami: wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

Od 1 kwietnia do 30 czerwca

 

Opracowanie materiałów edukacyjnych dla małoletnich i dla rodziców w celu  ich aktywnego wykorzystywania.

Od 1 kwietnia do 30 czerwca

 

Zaplanowanie monitoringu standardów ochrony małoletnich pod kątem: Przyjęta polityka ochrony małoletnich jest weryfikowana, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.  Opracowanie narzędzi monitorowania.

Maj 2024 r.

 

Przeprowadzenie monitoringu standardów ochrony małoletnich. Sformułowanie wniosków i rekomendacji.

Czerwiec – lipiec 2024

 

 

 

 

20 lutego 2024 r. zgodnie z:

Zarządzeniem nr 15/2023/2024 Dyrektora Przedszkola Publicznego w Bystrej zostały wprowadzone Standardy Ochrony Małoletnich, z którymi zostali zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola.

„Standardy ochrony małoletnich” to dokument skonstruowany jako zbiór zasad postępowania w Przedszkolu Publicznym w Bystrej Procedury mają być przestrzegane i stosowane w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (dziecka). Dokument określa organizację ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, sposób dokumentowania, zasady opracowywania planu wspierania osoby doznającej przemocy i wiele innych.

BEZPŁATNY TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

tel. 116111, www.116111.pl

codziennie w godzinach 12.00-2.00

Pomoc w trudnych sytuacjach

DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA

tel. 800 12 12 12; http://brpd.gov.pl/telefon zaufania.

Telefon ten pełni również funkcję telefonu interwencyjnego. Pod numer interwencyjny osoby dorosłe mogą zgłaszać problemy dzieci.

POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA

tel. 800 120 226

TELEFON ZAUFANIA DLA OSÓB O ODMIENNEJ ORIENTACJI SEKSUALNEJ

tel. 22 628 52 22

BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE

tel. 800 100 100

poniedziałek-piątek od 12.00 do 15.00 

FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ

ul. Mazowiecka 12/25 , 00-048 Warszawa

tel. 22 616 02 68

W placówkach FDDS w kilku miastach w kraju pomocy udzielają specjaliści: psychiatrzy dziecięcy, psychologowie, pedagodzy doświadczeni w pracy z dziecięcą traumą oraz prawnicy , pracownicy socjalni i pediatrzy.

OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE „NIEBIESKA LINIA”

tel. 800 120 002; codziennie w godzinach 12.00-18.00

INFOLINIA GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

tel. 800 060 800

Rekrutacja do Publicznego Przedszkola w Bystrej rusza od 1.03.2024 do 27.03.2024 do godz.15.00, dotyczy dzieci urodzonych w latach 2018-2021 i odbywa się na zasadach prowadzonych przez Gminę Wilkowice, według ustalonych kryteriów ZASADY REKRUTACJI Rekrutacja odbywa się ona tradycyjnie – PAPIEROWO. Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola. Wnioski wraz załącznikami można pobrać ze strony przedszkolnej w zakładce PLIKI DO POBRANIA lub bezpośrednio w placówce. Niezłożenie w wyznaczonym terminie wypełnionego wniosku  o przyjęcie kandydata  do przedszkola pierwszego wyboru spowoduje nie uczestniczenie dziecka w rekrutacji. 

Dziecko, które uczęszczało do przedszkola kontynuuje edukację przedszkolną na podstawie podpisanej przez rodziców deklaracji o kontynuowaniu edukacji w wybranej placówce. 

Dziecko może zostać zapisane maksymalnie do trzech przedszkoli. We wniosku określa się kolejność wybranych przedszkoli w porządku od najbardziej preferowanych - tu kolejność jest istotna! Jako pierwsze należy wskazać to, na którym najbardziej ci zależy.

Lista dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych zostanie ogłoszona 15 kwietnia 2024r. o godz.15.00. Rodzic zakwalifikowanego kandydata składa od 16 do 23 kwietnia 2024r. do godz.15.00 w przedszkolu, w postaci pisemnego oświadczenia, wolę przyjęcia do przedszkola. Niezłożenie woli przyjęcia w terminie do dnia 23.04.2024 r. do godz. 15.00 spowoduje skreślenie dziecka z listy kandydatów zakwalifikowanych. 

24 kwietnia 2024r. o godz.15.00 w placówce zostanie podana do publicznej wiadomości lista kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkola.

Kryteria przyjęcia do przedszkola państwowego

Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego obowiązuje pięć odgórnych kryteriów ustawowych. Zgodnie z nimi w pierwszej kolejności do przedszkola dostanie się:

  • dziecko z rodziny wielodzietnej,
  • dziecko z niepełnosprawnością,
  • dziecko, którego rodzice albo rodzeństwo są osobami z niepełnosprawnością,
  • dziecko, które wychowuje tylko jeden z rodziców,
  • dziecko, które wychowuje się w rodzinie zastępczej.

W drugim etapie postępowania rekrutacyjnego dodatkowe kryteria wynikające z lokalnych potrzeb społecznych wraz z liczbą punktów ustala Rada Gminy Wilkowice. Każdemu kryterium (ustawowemu i dodatkowemu) przypisana jest określona liczba punktów.
Wypełniony dokument prosimy złożyć w przedszkolu do 27 marca do godz.15.00

W razie pytań prosimy o kontakt telefoniczny: 33 818-363