KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
„Moje przedszkole to mój drugi dom, bo stawia na Mnie,
na moje szczęśliwe dzieciństwo i na mój wszechstronny rozwój.
Powiedz mi a zapomnę, pokaż, a zapamiętam
pomóż wziąć udział, a zrozumiem…”
Wizja
Nasze przedszkole jest placówką przyjazną dzieciom, rodzinie i przyrodzie.
Przedszkole wyrównuje szanse edukacyjne wszystkim dzieciom ukierunkowując ich potrzeby i możliwości rozwojowe oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
Rodzice są świadomi potrzeb swojego dziecka i są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
Kadra pedagogiczna jest wykwalifikowana, dobrze przygotowana do pracy z dziećmi i otwarta na sugestie rodziców.
Nauczyciele dzielą się zawodowymi doświadczeniami sprawując merytoryczną opiekę nad studentami.
Nasza placówka jest dobrze wyposażona i spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa.
Misja
JESTEŚMY PRZEDSZKOLEM, KTÓRE:
- zapewnia dzieciom opiekę, bezpieczeństwo i radosne spędzanie czasu;
- daje szanse odniesienia sukcesu w szkole, zarówno dzieciom, rodzicom, jak i nauczycielom;
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców; tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi;
- wzmacnia i rozwija twórczą aktywność wychowanków; wspiera indywidualny rozwój dziecka, w tym oferuje zajęcia logopedyczne prowadzone przez nauczycielki przedszkola;
- promuje zdrowy tryb życia i kształtuje poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne;
- aktywnie współpracuje ze środowiskiem kształtując pozytywne postawy społeczne i moralne;
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
Koncepcja pracy przedszkola nastawiona jest na wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka w jego najbliższym środowisku, tak aby poznało radość płynącą z zabawy oraz dokonywanych działań, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat. Naszym celem jest wykształcenie u wychowanków umiejętności radzenia sobie z problemami i wyposażenie w wiedzę niezbędną do podjęcia kolejnego etapu edukacji.
Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza opiera się na następujących dokumentach:
- Statut Przedszkola,
- Nowa Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego,
- Program wychowawczo-dydaktyczny.
METODY:
- metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherbone,
- opowieść ruchowa,
- gimnastyka rytmiczna,
- pedagogika zabawy,
- gimnastyka mózgu,
- Metoda dobrego startu,
- relaksacja,
- bajko-terapia.
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- nasze cele wychowania i nauczania,
- działania zorientowane na dziecko,
- aktualne pory roku,
- święta i uroczystości,
- tradycje przedszkola (kalendarz imprez).
FORMY PRACY:
- praca indywidualna,
- praca w małych zespołach,
- praca z całą grupą,
- „otwarte drzwi”,
- zabawy dowolne i inicjowane.
MODEL ABSOLWENTA:
Dziecko kończące przedszkole:
potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia wykazując się:
- samodzielnością,
- zainteresowaniem treściami nauczania, chęcią poznawania czegoś nowego,
- umiejętnością uważnego słuchania,
- umiejętnością współpracy w grupie,
posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą,
- porozumiewania się w zrozumiały sposób,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- podstawową wiedzę o najbliższym świecie;
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie;
rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia i postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
nie obawia się:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażać swoje uczucia.
DZIECKO MA PRAWO DO:
- życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji,
- badania i eksperymentowania,
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie oraz naukę w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nasze przedszkolaki mają możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości, dzięki zajęciom prowadzonym przez nauczycielki oraz uczestnictwu w konkursach artystycznych organizowanych na terenie naszej gminy, powiatu, województwa itd.