Rodzinny Konkurs Plastyczny pt. „Moja ulubiona bajka”
Prace dzieci wykonane wraz z rodzicami:
Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród książkowych zakupionych w ramach Narodowego Programu Czytelnictwa odbędzie się podczas Pikniku Rodzinnego 9 czerwca po występach dzieci.
30.06.2022 Uroczyste Pasowanie na Czytelnika w Gminnej Bibliotece – Filia w Bystrej
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
W. Szymborska
Dzieci idące od września do szkoły zostały uroczyście pasowane na czytelników przez Panią Aleksandrę – Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Wilkowicach. Pani Asia – nasza Pani Bibliotekarka przypomniała dzieciom kodeks czytelnika, a „Skrzaty” przysięgały, iż będą właściwie z książek korzystały, wiedzę zdobywały i książki czytały.
„Wiersze Brzechwy znane i przez dzieci lubiane”
01.06.2022r. odbył się międzygrupowy konkurs recytatorski wierszy Jana Brzechwy w ramach Przedszkolnego Przeglądu Talentów „Mam talent”: https://www.facebook.com/PPBystra
W nagrodą za piękne występy dzieci obejrzały inscenizację wiersza „Kwoka” w wykonaniu nauczycielek naszego przedszkola.
Przedszkolny Przegląd „Mam Talent 2022”
Podczas konkursu Mam Talent 2022 wysłuchaliśmy także wiersz pt. „Lokomotywa” J. Tuwima w wykonaniu Dominika z grupy II i mogliśmy podziwiać książkę z własnoręcznie wykonanymi ilustracjami.
Spotkanie czytelnicze w Bibliotece w Bystrej
W czwartek 19 maja grupa I i II odwiedziły Bibliotekę w Bystrej. Po długim czasie pandemii w końcu mogliśmy udać się do tego magicznego miejsca, skarbnicy wiedzy i kolorowych obrazków.
Pani Bibliotekarka zwróciła uwagę na zasady właściwego zachowania w bibliotece oraz obchodzenia się z książką – dbanie o jej czystość i oddawanie w takim samym stanie w jakim została wypożyczona. Przedszkolaki rozwiązywały bajkowe zagadki, słuchały bajki czytanej przez Panią Asię i oglądały książki. Naprawdę tęskniliśmy za tymi spotkaniami i Panią Asią.
17 maja w naszym przedszkolu gościliśmy bystrzańską poetkę, artystkę, kobietę niezwykłą, pełną ciepła i uśmiechu – Panią Zosię Ciapałę. Pani Zosia wydała kilka tomów poezji, brała udział w wielu przeglądach i konkursach poetyckich.
Ulubionym tematem Jej poezji jest przyroda – jej piękno, siła, przemiany wynikające z upływu czasu, co ukazuje w swoich wierszach. Pani Zosia przybliżyła przedszkolakom nie tylko twórczość literacką, pokazała także rękodzieło: szydełkowane obrusy, serwetki, dekoracje, haftowane zazdroski, obrazy i inne ozdoby. Dziękujemy Pani Zosi za poświęcony dla nas czas 🙂
1 kwiecień Dzień Superbohatera w naszym przedszkolu
Wpływ czytania bajek na rozwój dzieci
Czytanie bajek to jest rewelacyjny sposób na rozwój osobowości i empatii dziecka, ponieważ młody słuchacz może utożsamić się z głównym bohaterem, który przeżywa dokładnie to samo. Uczy radzenia sobie z różnymi uczuciami i wspiera go w trudnych sytuacjach. Pomaga mu zrozumieć świat i siebie, wprowadza porządek i ład, nie narażając go na wyśmiewanie czy nie zrozumienie przez otoczenie. Przedstawiany świat jest bliski dziecku, przez co jest zrozumiały dla małego odbiorcy, a przeżywane trudne sytuacje wydają się dla niego łatwiejsze do rozwiązania. Należy również wspomnieć, że czytanie umożliwia komunikowanie się z otoczeniem, wzbogaca słownictwo oraz wyobraźnię, uczy myślenia przyczynowo – skutkowego, poprawia koncentracje, kształtuje pamięć. Według Bruna Betteelheima – psychiatry i pedagoga dziecięcego – bajki i baśnie mają duże znaczenie w rozwoju i wychowaniu dzieci: „Oddziałują na psychikę poprzez identyfikację z pozytywnym bohaterem; pozwalają rozpoznać wewnętrzne problemy dziecka oraz podają sposoby radzenia sobie z nimi; wspierają rozwój osobowości poprzez wyjaśnianie pojęć, odczuć, doznań dotyczących psychiki dziecka; zachęcają do aktywnego pokonywania napotkanych trudności oraz do nawiązywania pozytywnych relacji z innymi oraz światem przyrody”.
Świat dziecka składa się niejednokrotnie z wielu problemów, z których my dorośli często nie zdajemy sobie sprawy, jeżeli już je dostrzeżemy to wydaje nam się, że powiedzenie dziecku „Wszystko będzie dobrze”, „Nic ci nie będzie”, „Nie płacz, to nie boli” załatwi cała sprawę, niestety w dużej mierze to nie wystarczy, a może pogłębić już istniejący problem. Z pomocą przychodzi nam książka a właściwe bajka, w której odnajdziemy problem i gotowe rozwiązanie. Dzięki tak prostej formie możemy wszechstronnie kształtować młodego człowieka.
14 luty Walentynki z baśniami H.Ch.Andersena
Miłość i dobroć, w znanych wszystkim baśniach Andersena ( m. in. Królowa Śniegu, Calineczka, Brzydkie Kaczątko), była tematyką dzisiejszego dnia. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki słowne, obrazkowe, rozszyfrowywały zakodowane tytuły baśni, kolorowały obrazki, a wszystko po to, by dowiedzieć się jak ważna jest przyjaźń i miłość w życiu oraz, że trzeba o nią dbać. „Ogniki” robiły także „baśniową magię zamkniętą w butelce” (brokat i cekiny z wodą w butelce), którą były zafascynowane cały dzień.
Grupa III „Myszki” wysłuchała bajki terapeutycznej pt. „Przygody biedronki z zielonej łąki” mającej na celu zminimalizowanie stresu przed nowymi sytuacjami, wyjaśnienie związków przyczynowo – skutkowych pomiędzy zdarzeniami, a odczuwanymi emocjami. Zainspirowani baśniami H.CH.Andersena każda grupa wykonała kukiełkę przedstawiającą postać z wybranej bajki. Grupa I „Ogniki” zrobiły Calineczkę, grupa II – Królową Śniegu, grupa III – Księżniczkę na ziarnku grochu. Nasze kukiełki to początek zabawy w teatr, a zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola, wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, wyostrzają zmysł obserwacji, kształtują osobowość i rozładowują nagromadzone emocje.
24 styczeń „Czytanie na dywanie” z babcią Zosią
Z okazji Dnia Babci nasze przedszkolaki odwiedziła babcia Zosia, która w ramach „Czytania na dywanie” czytała dzieciom jedną z książek zakupionych z funduszy Narodowego Programu Czytelnictwa pt. „Jesteś kimś wyjątkowym”. To książka nie tylko z pięknymi opowiadaniami wpływającymi na emocje i wartości, ale także powodującymi wyciszenie i relaksację. Każda grupa wybrała sobie inną opowieść np. „Ogniki” o Kosmosie – wzmacniając szacunek do świata i przyrody, „Motylki” o darach dobrych wróżek wyrabiając w sobie poczucie pewność siebie i wiarę we własne możliwości. „Jesteś kimś wyjątkowym”… warto zapamiętać.
22 grudnia podczas wigilii przedszkolnej pod choinką czekała na dzieci książkowa niespodzianka. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 nasza biblioteka wzbogaciła się o nowe pozycje. Będzie dużo czytania w Nowym Roku…już się cieszymy Kolejną niespodzianką dla naszych przedszkolaków były „Bajkowe Jasełka” przygotowane przez najstarszą grupę „Skrzaty” https://www.youtubecom/watch?v=e-jdAIGgUWY. Dziecięca interpretacja narodzin Jezuska, piękne kolędy, dekoracje, bajkowe postacie, pozwoliły wszystkim poczuć atmosferę zbliżających się świąt, pełną ciepła, radości i bajkowej magii.
25 listopada z okazji Dnia Pluszowego Misia w naszym przedszkolu gościł „Kubuś Puchatek”. który zapoznając dzieci o swoich przyjaciołach ze Stumilowego Lasu, doskonaląc język, rozwijając wyobraźnie i zainteresowania czytelnicze czytał dzieciom opowieści o Kubusiu Puchatku – jednym z ulubionych bohaterów oraz jednym z ulubionych przez dzieci misiów.
Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat, rozweselają i bawią, ale też przekazują ważne prawdy życiowe. 5 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek i to właśnie tego dnia nasze przedszkole zamieniło się w niezwykłą krainę bajkowych postaci, dzieci miały możliwość pochwalić się znajomością bajek poprzez udział w konkursach, rozwiązywanie zagadek obrazkowych, słownych, rozpoznawanie postaci bajkowych.
23 września w naszym przedszkolu odbył się Międzygrupowy Konkurs Recytatorski pt. „Wiersze Juliana Tuwima”. Każda grupa przygotowała i wyrecytowała wiersz słynnego poety, a ponieważ konkurs zorganizowany był w pierwszym dniu jesieni sama Pani Jesień przybyła do naszego przedszkola wysłuchać wierszy w wykonaniu dzieci. Nagrodą za występy dla wszystkich dzieci i każdego oddziału z osobna było inscenizacja wiersza „Rzepka” J.Tuwiama w wykonaniu pracowników przedszkola oraz rodziców, którą przedszkolaki oglądały online mając naprawdę wielką frajdę rozpoznając osoby grające występujące postacie. Zapraszamy do oglądania:
Grupa I – „Kotek” https://youtu.be/tccSedcCe5c
Grupa II – „Okulary” https://youtu.be/GtAf05Rrcvk
Grupa III – „Spóźniony słowik” https://youtu.be/NYsUYUi1JOU
Grupa IV – „Słoń Trąbalski” https://youtu.be/H-8yZDYUv-o
„Rzepka” w wykonaniu pracowników i rodziców naszego Przedszkola https://www.youtube.com/watch?v=ilG_YX7C990 🙂
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 Priorytet 3 jest drugą edycją programu rządowego.
Skierowany jest m.in. do placówek wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szkół działających w ramach Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz bibliotek pedagogicznych. Gmina Wilkowice jako organ prowadzący otrzymało dofinansowanie z budżetu państwa dla Przedszkola Publicznego w Bystrej w wysokości 3.000 zł – 80% środków przeznaczonych na zakup książek.
Otrzymane środki finansowe w ramach Priorytetu 3, będą przeznaczone na realizację działań promujących czytelnictwo:
- zakup nowości wydawniczych do naszej biblioteki przedszkolnej,
- zakup nagród książkowych w akcjach promujących czytelnictwo,
- „Czytanie na dywanie” -poznawanie różnych gatunków literackich; różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru, próby oceny moralnej postępowania bohaterów,
- udział dzieci w przedszkolnym konkursie recytatorskim – wiersze J.Tuwima, wiersze J.Brzechwy
- „Moja książeczka”- udział dzieci w tworzeniu książeczki według własnego pomysłu,
- zaproszenie gości, babć, dziadków do czytania i opowiadania dzieciom ciekawych bajek i historii pobudzających wyobraźnię dziecka;
- spotkanie z autorem książki,
- organizacja rodzinnego konkursu plastycznego,
- nawiązanie cyklicznej współpracy z biblioteką publiczną,
- zachęcenie rodziców do współpracy z przedszkolem w zakresie realizacji treści dotyczących działań czytelniczych oraz rozwijania kreatywnego myślenia.
Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci jest jednym z najważniejszych zadań edukacyjnych przedszkola i domu. Głośne czytanie jest formą mądrego kontaktu z dzieckiem i najlepszą metodą wychowawczą. Poprzez czytanie różnorodnej literatury dziecko:
- uczy się rozwiązywać swoje problemy (książki terapeutyczne),
- rozwija mowę, myślenie i słownictwo,
- poznaje piękno ojczystego kraju jego historie, tradycje oraz folklor,
- rozwija uczucia patriotyczne,
- nabywa wzorce pięknej, polskiej mowy,
- pobudza wyobraźnię i fantazję,
- rozwijać koncentrację i umiejętność uważnego słuchania,
- wyrabiać poczucie piękna,
- odpręża się i uspokaja,
- kształtowanie nawyk czytania.
Realizacja innowacji pedagogicznej pt. „Bajka terapeutyczna jako metoda obniżenia lęku u dzieci”
W grupie II i III, wspierając działania promujące czytelnictwo, Pani Agnieszka realizuje projekt podczas, którego będą czytane bajki terapeutyczne M. Molickiej. Po zapoznaniu się z opowiadaniem zachowania bohaterów, przeżywających różne sytuacje stresujące, następnie będą omawiane z dziećmi i przedstawiane na wykonywanych rysunkach. Projekt ten ma na celu zmniejszenia lęków u dzieci, zmianie sposobu myślenia o sytuacji trudnej, oswojenie się z nią lub znalezienie pomysłu na jej zrozumienie.
KRÓTKI OPIS ZAŁOŻENIA INNOWACJI:
Bajki terapeutyczne są utworami adresowanymi do dzieci, głównie w wieku 4-7 lat, w których świat jest widziany z dziecięcej perspektywy, a ich celem jest uspokojenie, zredukowanie problemów emocjonalnych i wspieranie we wzroście osobistym. Fabuła bajki terapeutycznej dotyczy różnych sytuacji wzbudzających lęk, a głównym bohaterem jest małe zwierzątko lub dziecko czy zabawka, z którym słuchacz (czytelnik) może się identyfikować. Cechą charakterystyczną wszystkich bajek terapeutycznych jest to, że bohater bajkowy znajduje się w trudnej sytuacji i przeżywa lęk, a wprowadzone postacie umożliwiają redukcję tego lęku. Bohater uczy się różnych sposobów jego przezwyciężenia. Nabycie nowych kompetencji prowadzi do zmiany w przeżywaniu i do zmiany w zachowaniu. W narracji bajki terapeutycznej zastosowano następujące sposoby oddziaływania na bohatera bajkowego:
- Konkretyzację i racjonalizację doznawanych lęków, które dokonuje się poprzez pokazanie dziecku, jakie osoby, przedmioty czy sytuacje go wywołują. Uświadomienie sobie przyczyn i skutków wpływa na racjonalne działanie. Bohater bajkowy prezentuje wzory zachowań umożliwiające skuteczne działanie. Czytelnik czy słuchacz uczy się poprzez to radzenia sobie w nowej, trudnej sytuacji.
- Wzmacnia poczucie własnej wartości i uczenia pozytywnego myślenia – dokonuje się poprzez nagradzanie bohatera za skuteczność zachowań.
- Powtarzanie bodźców lękotwórczych, które powoduje proces „odwrażliwienia” – poprzez bajki terapeutyczne dzieci oswajają się z sytuacjami, osobami czy przedmiotami wywołującymi lęk. Redukcja lęku występuje na skutek częstego kontaktu z bodźcami o średniej sile, w efekcie reakcja na niego znika.
- Łączenie bodźców lękotwórczych z przyjemnymi emocjami, co w efekcie prowadzi do wyobrażenia sobie bodźców lękotwórczych bez doznawania lęku i nie przenoszenia do na realne sytuacje życiowe.