Nasze Przedszkole bierze udział w programie Akademia Przyrodnika Żubra Pompika
Przedszkolaki kochają zwierzęta, chętnie odkrywają fascynujący świat przyrody, czują się z nim związane w szczególny sposób. Będziemy wykorzystywać tą sytuację, by przez zabawę nie tylko przekazać im wiedzę o porach roku, zwyczajach zwierząt, ale też wpoić im pozytywne nawyki ekologiczne, które sprawią, że dzisiejsze dzieci w przyszłości zbudują odpowiedzialne i świadome społeczeństwo.
Festiwal FIRST® LEGO® League był podsumowaniem całorocznego programu realizowanego w naszym przedszkolu, by zaangażować i zafascynować młodych ludzi nauką i nowymi technologiami oraz wyposażyć je w cenne umiejętności przydatne w pracy i życiu codziennym. Podczas udziału w programie przedszkolaki:
- rozwijały umiejętności manualne i techniczne,
- budowały kompetencje matematyczne, społeczne, humanistyczne i artystyczne poprzez zabawę Lego STEAM PARK,
- uczą się samodzielnego myślenia, podejmowania decyzji, pracy w grupie i dobrej organizacji.
Wszystko to pracując nad rozwiązaniem realnych zadań, skupiających się na bieżących problemach otaczającego ich świata. Podczas zajęć drużyny wraz z trenerami (nauczyciele) odkrywają i zgłębiają istniejący problem taki jak źródła energii, segregacja śmieci, czy współistnienie ludzi i zwierząt, dzieci uczą się pracy w grupie oraz odkrywają fascynujący świat nauki i technologii.
Lego@Education STEAM PARK to zestawy klocków, które wykorzystywane są do zajęć dodatkowych realizowanych w grupie IV. Poprzez zabawy LEGO® Education dzieci kształtują umiejętności społeczne, emocjonalne i językowe, współpracę w grupie i rozwiązywanie problemów, a także stanowią praktyczne i przyjazne wprowadzenie w tematykę STEAM. Klocki Zestawy Steam park pomagają w rozwijaniu wrodzonej ciekawości, chęci tworzenia oraz badania i odkrywania otaczającej rzeczywistości. Dzieci poznają świat nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM, ang. Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) poprzez kreatywną zabawę. Dzięki działaniom z tymi klockami dzieci również przygotowują się do podjęcia nauki w szkole,
Zajęcia nr 5 "Wprowadźcie innowację" połączone były z pytaniem: Jak możemy dołączyć ruchome elementy do naszych pojazdów? Dzieci miały zastanowić się: Jakich pojazdów potrzebują, aby przetransportować paczki na rożne obszary? Jak mogą stworzyć innowacyjne pojazdy, które dotrą do różnych miejsc na macie? Celem zajęć było wykorzystanie wyobraźni i kreatywności do zbudowania pojazdów. Dzieci wykorzystywały wiedzę o elementach funkcyjnych.
Dzięki realizacji zajęć pt. "Jak paczki trafiają pod Wasze drzwi?" drużyny miały możliwość wykorzystać współpracę i własną kreatywność. Celem zajęć było opisanie różnych faz transportu, włącznie z tym, jak towar jest pakowany i dostarczany. Dzieci przedstawiły swoje pomysły w "Notatniku Inżyniera". Podczas zajęć od przedszkolaków stopniowo wymaga się bardziej złożonego słownictwa, gdy odpowiadają na pytania.
Wspólne konstruowanie Parku Rozrywki STEAM oferuje niezliczone możliwości. Tworząc dynamiczne kolejki, ruchome przejażdżki, zabawne gry i scenki, za pomocą specjalnego zestawu klocków LEGO® DUPLO®, jesteśmy ograniczeni jedynie wyobraźnią.
Z każdą wycieczką do STEAM Parku dzieci coraz lepiej rozumieją zasady działania mechanizmów i ruchu. Uczą się dokonywania pomiarów i rozwiązywania problemów w ciekawy i wciągający sposób.
Rozwijane kompetencje:
- Odpowiednie wykorzystanie mechanizmów takich jak proste przekładnie oraz koła zębate
- Zadawanie pytań dotyczących przedmiotów ścisłych i przyrody, oraz założeń związanych z technologią
- Eksperymentowanie/testowanie w obliczu pytań typu "Co by się stało, gdyby..."
- Obserwowanie i opisywanie pewnych następstw
- Odgrywanie scenek przy pomocy figurek
- Przewidywanie
- Zbieranie danych i przedstawianie ich na wykresach
- Grupowanie i kategoryzowanie obiektów
- Rozpoznawanie liczb oraz jednostek wielkości
- Udawanie, że figurki prezentują pewne formy artystyczne, takie jak taniec, muzyka i teatr
- Tworzenie prac dwuwymiarowych oraz trójwymiarowych odzwierciedlających pomysły dzieci
- Wyrażanie opinii na temat prac rówieśników
- Rozpoznawanie związków przyczynowo-skutkowych.
Kluczowe wartości:
- Rozumienie związku przyczynowo-skutkowego
- Obserwowanie i opisywanie świata
- Rozwiązywanie problemów
- Rozwijanie wyobraźni
- Odgrywanie ról i współpraca
- Budowanie kompetencji STEAM
Metoda “6 klocków” opiera się na koncepcji wykorzystywania w praktyce krótkich i przystępnych ćwiczeń i realizowana jest w grupach młodszych - I, II i III. Podczas zajęć dodatkowych każde dziecko otrzymuję. zestaw 6 klocków ośmiopinowych, każdy w innym kolorze, Zabawy uatrakcyjniają dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijają ich kompetencje matematyczne, językowe, społeczne, poznawcze, podstaw kodowania. Metoda „6 klocków” opiera się na koncepcji wykorzystywania w praktyce krótkich i przystępnych ćwiczeń mających uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijania postaw cennych w ich dalszym, dorosłym życiu.
Strona 1 z 2