"ROZWIJAMY TALENTY”
Roczny Plan Pracy Przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2023 oraz wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2023/2024.
1. Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2023/2024 (dotyczące przedszkoli):
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego;
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie;
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny;
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie (m.in. poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji)
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań:
- Kształtowanie umiejętności respektowania zasad bezpieczeństwa i współżycia w grupach, pracowanie nad wyciszeniem oraz dyscyplinowaniem wychowanków.
- Prowadzenie ćwiczeń logopedycznych, logarytmicznych celem aktywizacji aparatu mowy i poprawy wymowy.
- Kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno umożliwiających podejmowanie odpowiedzialnych decyzji oraz branie odpowiedzialności za własne postępowanie.
- Wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci przy współpracy rodziców, nauczycieli i psychologa.
- Rozwijanie kreatywności, zainteresowań i talentów przedszkolaków poprzez szereg zróżnicowanych działań dydaktycznych oraz innowacji pedagogicznych.
- Kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
Cele i sposoby realizacji ze wskazaniem alternatywy ZDALNEGO NAUCZANIA |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
„Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu „Bezpieczny przedszkolak” – wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania się w przedszkolu, ogrodzie i w drodze do przedszkola „Sprzątanie świata” – kształtowanie postaw proekologicznych, szanowanie przyrody i jej zasobów „Zbieraj zużyte baterie i telefony komórkowe” „Dzień Kropki” – wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości Obchody „Dnia Przedszkolaka” – pasowanie na przedszkolaka - podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem Spotkanie z policjantem - utrwalanie zasad bezpieczeństwa, z uwzględnieniem zdrowia psychicznego Powitanie jesieni – rozwijanie talentów muzycznych poprzez śpiewanie piosenek „Jesienna Olimpiada Sportowa” – rozwijanie sprawności fizycznej Wyjazd o MDK w Żywcu na przedstawienie „Piękna i Bestia” Święto Drzewa - „Zbieraj makulaturę ratuj konie” - kształtowanie postaw proekologicznych, konkurs ekologiczny „Papierowy świat” – kreatywne wykorzystanie gazet i papieru działalności plastycznej – spotkanie międzygrupowe „Dzień Komisji Edukacji Narodowej” – kształtowanie więzi emocjonalnej między dziećmi, a pracownikami przedszkola, upominki - grupa III „Święto Niepodległości” - #szkoła do hymnu - zapoznanie dzieci z godłem Polski, hymnem państwowym oraz barwami narodowymi – rozumienie ich znaczenia dla tożsamości narodowej „Szkoła pamięta” – zapalenie zniczy pod pomnikami lokalnych działaczy „Konkurs Pieśni Patriotycznej” – rozwijanie talentów muzycznych „Góra grosza” – kształtowanie postaw prospołecznych „Dzień Praw Dziecka” – rozwijanie zainteresowań plastycznych dzieci, tworzenie plakatów grupowych, upowszechnianie wiedzy o telefonach typu „Niebieska Linia” „Dzień Pluszowego Misia” – wprowadzenie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych, dotykowych i smakowych Dzień Postaci z Bajek – zabawy andrzejkowe „Mikołajki” - czerpanie radości z wizyty św. Mikołaja „Choinka dla zwierząt” – promowanie postaw proekologicznych „Kiermasz świąteczny” – rozwijanie kreatywności dzieci poprzez wykonanie dekoracji świątecznych, współpraca z rodzicami „Wigilia przedszkolna” - pielęgnowanie tradycji ludowych Jasełka - pielęgnowanie tradycji ludowych „Kolędowanie po zaprzyjaźnionych instytucjach”, upominki z życzeniami „Bezpiecznie witamy Nowy Rok” – znajomość sposobu wzywania pomocy dla siebie i innych, unikanie zagrożeń ze świata zewnętrznego „Bystrzańskie Gody” - pielęgnowanie tradycji ludowych Konkurs Kolęd i Pastorałek „Dzień Babci i Dziadka” - rozbudzanie szacunku do wszystkich członków rodziny, rozwijanie talentów poprzez przygotowanie występów artystycznych, czerpanie radości z tworzenia prezentów „Bal karnawałowy” - czerpanie radości z zabawy „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu i korzystania z zasobów internetowych Tłusty czwartek – Król i Królowa Pączkowa Kolorowo i wybuchowo – eksperymenty i doświadczenia – zabawy międzygrupowe Królewna Żabka – spektakl teatralny „Powitanie wiosny” - pielęgnowanie tradycji ludowych pochód z gaikiem i Marzanną „Dzień Zielonej Koniczyny” – dzień języka angielskiego i kultury irlandzkiej - zabawy międzygrupowe „Nakrętkowy świat” – międzygrupowe kompozycje twórcze Cała Polska Czyta Dzieciom - rozwijanie zainteresowań czytelniczych, Dzień Książki Dzień Ziemi - rozwijanie postaw proekologicznych, sprzątanie świata – podchody w grupach „Dzień Strażaka” – wzbudzenie u dzieci szacunku do pracy strażaka „Majowa łąka” – kreatywne malowanie farbami na strechu – zajęcia międzygrupowe „Dzień Matki” – zajęcia otwarte dla rodziców „Dzień Otwarty Przedszkola” – zapoznanie przyszłych przedszkolaków z placówką „Dzień Dziecka” - „Wiosenna Olimpiada Sportowa” – rozwijanie talentów sportowych „Piknik Rodzinny” – integracja środowiska lokalnego z przedszkolem jak i wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne spędzanie czasu, wykorzystanie pomysłów dzieci w programie artystycznym Dzień Talentów – pokaz zdolności i umiejętności „Pożegnanie Starszaków” Upominki dla odchodzących dzieci – gr.II Nocowanie |
Wrzesień
Cały rok
Wrzesień
Cały rok szkolny
wrzesień
20 wrzesień
21 wrzesień
22 wrzesień
29 Wrzesień
Październik
Październik
Październik
13 Październik
10 Listopad
Listopad
Listopad
Listopad
20 Listopad 24 Listopad 30 listopada Grudzień Grudzień 14-15 Grudzień 21 Grudzień Grudzień Grudzień Styczeń styczeń Styczeń 23 -24 Styczeń 26 styczeń 6 luty 8 Luty luty 16 luty 21 Marzec 17 Marzec Kwiecień Cały rok 23 Kwiecień 22 Kwiecień Maj Maj Maj Maj 3 Czerwiec 5 Czerwiec godz.15.00 18 czerwiec 20 czerwiec czerwiec |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup/ koordynator Aleksandra Jaślanek Nauczyciele wszystkich grup/koordynator Natalia Ćwięczek Nauczyciele wszystkich grup Nauczyciele wszystkich grup/ koordynator Natalia Ćwięczek, Sabina Byrska - Gurdek Nauczyciele wszystkich grup/ Dyrektor Nauczycielki wszystkich grup Nauczycielki grup Grupa III i IV Aleksandra Jaślanek, Ewa Targońska Nauczycielki wszystkich grup/ koordynator Aleksandra Jaślanek Koordynatorzy Aleksandra Jaślanek, Ewa Targońska Nauczyciele wszystkich grup Nauczyciele wszystkich grup Nauczycielki gr. III i IV Nauczyciele wszystkich grup Nauczycielki wszystkich grup/ koordynator Agnieszka Porębska Nauczyciele wszystkich grup/ koordynator Ewa Targońska, Agnieszka Ziemiańska Nauczyciele wszystkich grup/ koordynator Agnieszka Ziemiańska Nauczycielki w grupach Nauczyciele wszystkich grup/ Dyrektor Nauczyciele wszystkich grup/ koordynatorzy Dyrektor, Aleksandra Jaślanek Nauczyciele wszystkich grup/ Dyrektor Grupa IV Grupa III Nauczyciele wszystkich grup Wszystkie grupy, koordynator A. Jaślanek Nauczyciele wszystkich grup Nauczyciele wszystkich grup Nauczyciele wszystkich grup/ Dyrektor Nauczyciele wszystkich grup Wszystkie grupy Koordynatorzy Urszula Polakow, Agnieszka Porębska dyrektor Nauczyciele wszystkich grup Koordynatorzy Natalia Ćwięczek, Agnieszka Ziemiańska Koordynatorzy Agnieszka Ziemiańska/ Ewa Targońska/Nauczyciele wszystkich grup Wszystkie nauczycieki/ A.Ziemiańska, E. Targońska Nauczyciele wszystkich/ Koordynator Agnieszka Porębska Dyrektor Koordynatorzy Natalia Ćwięczek, Sabina Byrska - Gurdek wszystkich grup/ Dyrektor Nauczyciele wszystkich grup/ koordynator Koordynatorzy Aleksandra Jaślanek, Ewa Targońska Nauczyciele Natalia Ćwięczek, Ewa Targońska, Agnieszka Ziemiańska Koordynator Natalia Ćwięczek/ Ewa Targońska/Agnieszka Porębska koordynatorzy nauczyciele gr.III, IV Nauczyciele wszystkich grup/ Dyrektor Nauczyciele wszystkich grup/ |
Kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. |
||
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: · nauczanie w formie zdalnej, · korespondencyjnej wymiana informacji związanych z realizacją podawanych treści (telefon, e-dziennik) · wymieniania informacji między nauczycielem a rodzicem (telefon, e-dziennik) W przypadku braku możliwości wejścia do placówki osób trzecich – prezentacja za pomocą narzędzi cyfrowych. |
Jeśli zajdzie taka potrzeba |
Nauczyciele wszystkich grup, rodzice |
Uwaga! Wszystkie planowane działania mają uwzględniać indywidulane potrzeby dzieci, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zainteresowań oraz zdolności.
5. Współpraca z rodzicami:
Lp. |
Zadania do realizacji |
Termin realizacji |
|
Przeprowadzenie zebrania grupowego |
wrzesień |
|
Zbieranie i uwzględnienie opinii i propozycji rodziców |
cały rok |
|
Systematyczna współpraca z rodzicami na poziomie grupy, przedszkola, włączenie w realizację zadań ujętych w planie pracy przedszkola |
cały rok |
|
Godziny dostępności |
cały rok wg harmonogramu |
|
Przygotowanie elementów strojów na przedstawienia |
cały rok |
|
Udział rodziców w akcjach orgaznizowanych na terenie placówki |
cały rok wg harmonogramu |
|
Wyrażanie zgody na udział w konkursach plastycznych |
cały rok |
|
Wyrażanie zgody na udział dzieci w imprezach i uroczystościach gminnych |
cały rok wg harmonogramu |
|
Pomoc rodziców w organizowaniu na terenie placówki |
cały rok wg harmonogramu |
6. Przydział zadań i zajęć dodatkowych.
Lp. |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
|
Prowadzenie kroniki przedszkolnej |
Ewa Targońska |
|
Aktualizacja strony internetowej przedszkola |
Agnieszka Ziemiańska, Natalia Ćwięczek |
|
Gazetka dekoracyjna |
Ewa Targońska, Aleksandra Jaślanek, Urszula Polakow, Agnieszka Porębska |
|
Tablica informacyjna dla rodziców |
Natalia Ćwięczek, Sabina Byrska - Gurdek |
|
Pomoce dydaktyczne |
Agnieszka Porębska, Urszula Polakow |
|
Biblioteka |
Aleksandra Jaślanek, Ewa Targońska |
|
Apteczka |
Urszula Polakow |
7. Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp. |
Nazwa zespołu |
Skład zespołu |
Planowany zakres zadań i terminy ich realizacji |
|
Zespół do spraw promocji przedszkola |
Aleksandra Jaślanek, Natalia Ćwięczek, Urszula Polakow |
Artykuły, informacje dla rodziców |
|
Zespół do spraw statutu, modyfikacji regulaminów i procedur |
Aleksandra Jaślanek, Agnieszka Ziemiańska, Natalia Ćwięczek |
|
|
Zespół opracowujący plan roczny |
Aleksandra Jaślanek, Agnieszka Ziemiańska, Natalia Ćwięczek, Ewa Targońska |
|
|
Zespół do spraw bezpieczeństwa |
Agnieszka Porębska, Aleksandra Jaślanek |
|
|
Zespół do spraw metodycznych |
Urszula Polakow |
|
8. Spodziewane efekty
Nauczyciele:
- rozwijają kompetencje kluczowe dzieci, w tym kompetencje cyfrowe ukierunkowane na bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii
- rozwijają u dzieci nawyki bezpiecznego zachowania w przedszkolu, ogrodzie, w drodze do przedszkola
- wyrabiają u dzieci postawy prospołeczne
- zapewniają poczucie bezpieczeństwa
- zapoznają z procedurami ewakuacji
- wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość
- wspomagają rodziców w nabywaniu przez dzieci umiejętności społecznych
- komunikują się z rodzicami osobiście, ale również za pomocą strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej lub facebooka
- zapewniają wysoką jakości kształcenia oraz wsparcie psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- Rozwijają kreatywność, zainteresowania i talenty przedszkolaków poprzez szereg zróżnicowanych działań dydaktycznych oraz innowacje pedagogiczne
Dzieci:
- są aktywne, chętnie uczestniczą w zajęciach zarówno na terenie przedszkola, jak i podczas kształcenia na odległość
- są samodzielne, dbają o bezpieczeństwo własne i innych
- są świadome niebezpieczeństw związanych z technologią cyfrową
- radzą sobie w sytuacjach trudnych
- są kreatywne, rozwijają swoje talenty i zainteresowania.
Przedszkole:
- jest postrzegane w lokalnym środowisku jako placówka aktywnie uczestnicząca w życiu społeczności oraz dobrze przygotowująca dzieci do szkoły,
- dba o bezpieczeństwo dzieci,
- wychowuje do wartości moralnych takich jak: szacunek, odpowiedzialność, przyjaźń, piękno
- rozwija kreatywność, talenty i zainteresowania.
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola Publicznego w Bystrej zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 4 z dnia 14.09.2023r.
Festiwal FIRST® LEGO® League był podsumowaniem całorocznego programu realizowanego w naszym przedszkolu, by zaangażować i zafascynować młodych ludzi nauką i nowymi technologiami oraz wyposażyć je w cenne umiejętności przydatne w pracy i życiu codziennym. Podczas udziału w programie przedszkolaki:
- rozwijały umiejętności manualne i techniczne,
- budowały kompetencje matematyczne, społeczne, humanistyczne i artystyczne poprzez zabawę Lego STEAM PARK,
- uczą się samodzielnego myślenia, podejmowania decyzji, pracy w grupie i dobrej organizacji.
Metoda “6 klocków” opiera się na koncepcji wykorzystywania w praktyce krótkich i przystępnych ćwiczeń i realizowana jest w grupach młodszych - I, II i III. Podczas zajęć dodatkowych każde dziecko otrzymuję. zestaw 6 klocków ośmiopinowych, każdy w innym kolorze, Zabawy uatrakcyjniają dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijają ich kompetencje matematyczne, językowe, społeczne, poznawcze, podstaw kodowania. Metoda „6 klocków” opiera się na koncepcji wykorzystywania w praktyce krótkich i przystępnych ćwiczeń mających uatrakcyjnić dzieciom proces zdobywania wiedzy oraz rozwijania postaw cennych w ich dalszym, dorosłym życiu.
Strona 1 z 2