Regulamin organizacji wycieczek i spacerów Przedszkola Publicznego w Bystrej

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2021 poz.450 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055)
  1. Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb wychowanków, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności wychowanków, jakie są wymagane podczas wycieczki.
  2. Zaleca się organizowanie przede wszystkim wycieczek na terenie najbliższej okolicy i regionu geograficzno-turystycznego.
  3. Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona z Radą Rodziców.
  4. Rodzice/ opiekunowie prawni zapoznani zostają z:
    • celem wycieczki,
    • trasą i terminem wyjazdu,
    • harmonogramem,
    • regulaminem zachowania wychowanków podczas wycieczki.
  5. Każdy organizator wycieczki obowiązkowo uzyskuje od rodziców/ opiekunów prawnych pisemną zgodę rodziców na wyjazd, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
  6. Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Ich opieka ma charakter ciągły.
  7. Z uczestnikami wycieczki mają być omówione zasady bezpieczeństwa obowiązujące w czasie wycieczki (odnotować fakt w dzienniku zajęć).
  8. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi.
  9. Kierownika przedszkolnej wycieczki wyznacza dyrektor spośród nauczycieli zatrudnionych w placówce.
  10. Do podstawowych obowiązków kierownika należy:
    • przygotowanie dokumentacji wycieczki, którą zatwierdza dyrektor:
  11. karty wycieczki z programem, celem, harmonogramem i załączoną listą uczestników, w dwóch egzemplarzach (wzór dostępny u dyrektora),
  12. pisemnej zgody rodziców/ prawnych opiekunów,
  13. kosztorysu wycieczki, przewidującego koszty realizacji programu oraz rozliczenie finansowe wycieczki po jej zakończeniu;
  • zapoznanie z programem wycieczki wszystkich jej uczestników,
  • zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
  • zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
  • określenie zadań dla opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
  • nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek, apteczkę pierwszej pomocy oraz kamizelki odblaskowe,
  • ocena stanu ubioru dzieci (stosownie do miejsca wyprawy, warunków atmosferycznych – odpowiednie obuwie, kurtki, itp.)
  • organizacja transportu i wyżywienia,
  • organizacja zadań wśród uczestników,
  • dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na finansowanie wycieczki,
  • podsumowanie, ocena i rozliczenie wycieczki po jej zakończeniu.
  1. Opiekunami wycieczki są pracownicy pedagogiczni przedszkola. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba wyznaczona przez dyrektora, niebędąca pracownikiem pedagogicznym przedszkola. Na jednego opiekuna może przypadać maksymalnie 7 dzieci.
  2. Do podstawowych czynności opiekuna należy:
  • sprawowanie opieki nad wychowankami,
  • współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
  • nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez wychowanków ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
  • nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych zadań,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.
  1. Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów przejazdu i biletów wstępów.
  2. Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce w dokumentach nadzoru pedagogicznego. Wzór dokumentacji znajduje się w załącznikach do Regulaminu.
  3. Przy spacerze z dziećmi poza teren przedszkola w obrębie tej samej miejscowości pod opieką jednego opiekuna powinno pozostawać nie więcej niż 15 dzieci.
  4. Przy korzystaniu ze środków komunikacji w obrębie tej samej miejscowości pod opieką jednego opiekuna powinno pozostawać nie więcej niż 9 uczestników.
  5. Opiekun wycieczki, spaceru lub imprezy jest sprawdzić stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania oraz każdorazowo po przybyciu do punktu docelowego.
  6. Długość odcinków trasy i tempo powinno się dostosować do wydolności najsłabszych uczestników wycieczki.
  7. W razie wypadku kierownik wycieczki ma obowiązek:
  • niezwłocznie zapewnić poszkodowanemu opiekę, w szczególności zapewnić opiekę, udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy przedmedycznej
  • w razie konieczności powiadomić odpowiednie służby ratownicze
  • zawiadomić rodziców/ prawnych opiekunów
  • powiadomić dyrektora przedszkola
  • w razie potrzeby zabezpieczyć miejsce wypadku
  1. W razie zachorowania uczestnika należy natychmiast skontaktować się z rodzicami/ prawnymi opiekunami w celu uzyskania informacji o sposobie postępowania. W przypadku nieustępowania objawów chorobowych należy wezwać pogotowie.
  2. Na wycieczce dzieci nie mogą ani chwili pozostać bez opieki osoby dorosłej.
  3. Podczas wycieczek autokarowych korzysta się tylko z środków transportu posiadających zaświadczenie o dobrym stanie technicznym.
  4. Przy powrocie z wycieczki autokarowej rodzice/ prawni opiekunowie odbierają dzieci w przedszkolu lub w miejscu ustalonym przez kierownika.
  5. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracyKarty nauczycielaStatutu Przedszkola oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.

Załączniki:

  • Karta wycieczki
  • Harmonogram wycieczki
  • Preliminarz wycieczki
  • Rozliczenie wycieczki
  • Lista uczestników wycieczki
  • Zgoda rodziców
Regulamin organizacji wycieczek i spacerów Przedszkola Publicznego w Bystrej
Przewiń na górę